En av världens mest eftersökta terrorister fångad!

23 07 2010

Va?! Är Usama Bin Laden fångad?!

Nej det handlar inte om Usama, eller någon arabisk/asiatisk muslimsk terrorist, chockerande eller hur?

Det handlar om Fancisco Chavez Abarca. Torsdagen den 1:a juli greps han med falskt pass när han försökte ta sig in i Venezuela. Hans mål var att organisera en terrorkampanj inför det Venezuelanska parlamenets valet den 26 september i år. Abarca tänker de flesta nu och går igenom kvällspressens skräckrubriker samtidigt som man kommer på att det inte stått ett ord om detta i svensk eller västs media. Abarca är Luis Possada Carriles högra hand. Och Carriles är mannen som sprängde ett kubanskt civil plan 1976 som dödade 73 människor.

Precis som Carriles så är Abarca från Maffians Miami i USA. Abarca är den man som lejde och tränade de som genomförde en bombkampanj mot turistmål 1997. De åtta bomberna orsakade enorma skador och dödade flera människor. När René Cruz Leon fångades efter bombningarna erkände han att det var Francisco Chavez Abarca som hyrt och tränat honom.

Den häktade terroristen överfördes den 8:e juli till Kuba för att ställas inför rätta. Venezuela kände att detta var det rätta att göra då det är mot Kuba han begått sina allvarligaste brott samtidigt som det minskar risken för att CIA ska försöka frita terroristen.

Venezuelas inrikesminister, Tarek Azami sade vid en presskonferens att han före transporten till Kuba erkänt att han kommit till Venezuela för att initiera ”en fas av attentat för att provocera fram våldsdåd mot den kommande valprocessen”.

USA för en aktiv destabliliseringspolitik inför valet i Venezuela, där socialisten Hugo Chavez är president. Man för ett ekonomiskt krig mot landet genom att attackera valutan, bland annat genom falskmynteri, vilket har drivit upp inflationen ca 30%. Det avslöjas även gång på gång hur stora företag köper upp mat och gömmer undan för att pressa upp priserna på basvaror. USAID i sydamerika fick ökade anslag med 9 % under Obamas första regeringsår och lägg sedan till att Colombia förnyat kontrakten med amerikanska militärbaser på gränsen till Venezuela…

Men ett stort hinder i demokratiprocessen är stoppat i och med Abarcas tillfångatagande… Frågan är varför det inte finns något, någonstans, i media? Är det inte intressant med terrorister som INTE är muslimer?

trevlig helg !

Annonser




Venezuela och Chavez

15 03 2010

I brist på tid så publicerar jag en bra artikel från Proletären angående Chavez och TV-kanalerna.  Borgarna grät krokodil tårar och pratade om fri press och diktatoriska Chavez… här är en annan bild av situationen.


Från Proletären: 2010-02-03

Förbud mot Chavez-kritisk tv”. Så löd rubriken i Svenska Dagbladet förra veckan. Venezuelas socialistiska regering utmålas som fiende till press- och yttrandefrihet. Fakta om den ”förbjudna” tv-stationen RCTV ger en annan bild.

Mediestriden i Venezuela har pågått under många år. Då och då blossar den upp och blir en internationell nyhet. Striden handlar inte om att regeringen Chávez försöker tystar oppositionella medier eller inskränka yttrandefriheten.

Vad som hänt är följande:
Den 23 januari stoppades tillfälligt sändningarna från sex kabel-tv-stationer. Venezuelas nationella kommission för telekommunikation (Conatel) motiverade åtgärden med att stationerna bryter mot Venezuelas nya medielag, Lagen om socialt ansvar i radio och tv.

Lagen slår fast att medier måste definiera sig som nationella eller internationella. De som har ett utbud där minst 70 procent är producerat i och för Venezuela ska klassas som nationella och därmed underkastas demokratiskt beslutade lagar.

Conatel har efter en granskning funnit att 164 tv-stationer är internationella och 105 venezuelanska, vilket alla utom de nämnda sex kanalerna accepterade.

Ökänd kupp-tv
Den största och mest kända av de sex är Radio Caracas de Venezuela (RCTV). När den nya medielagen antogs lade RCTV till ”International” i sitt namn och hävdade stationen inte längre är venezuelansk.

Conatel ger en annan bild. Enligt myndigheten kan hela 94 procent av RCTV:s sändningar klassas som inhemska. Budskapet från Conatels chef Diosdado Cabello är kort och gott: Registrera RCTV som en nationell kanal, då kan ni börja sända igen.

RCTV vägrar. Stationen och dess ägare, mediekapitalisten  Marcel Granier, är ökända för stödet till högeroppositionen. Därför försöker RCTV frammana bilden av att en diktatorisk regering tystar en fri tv-kanal.

Sanningen är att RCTV är en av de mest demokratifientliga krafterna i Venezuela. Den var en av de viktigaste aktörer i försöket att störta den folkvalda regeringen i april 2002. Stationen sände om och om igen förfalskade filmklipp som visade hur president Chávez anhängare sköt mot oppositionella demonstranter. De medier som gav en annan bild stängdes med våld av kuppmakarna.
Earle Herrare, ledamot i Venezuelas nationalförsamling, säger till Radio Nacional de Venezuela att detta är en strid mot de mediekapitalister och andra ”som tror att de står ovanför staten, regeringen och det venezuelanska samhället… De tror att lagen gäller för alla venezuelaner utom de evigt mäktiga.”

Medielagen
RCTV har under de knappt åtta år som gått sedan den misslyckade kuppen fortsatt i samma stil. Allt från lögner till våldsuppmaningar kablas ut i syfte att underminera regeringen. Ett typiskt exempel är en intervju från 13 januari med Noel Álvarez, ordförande för företagarorganisationen Fedecamaras, också en av ledande krafterna i kuppförsöket. Álvarez förklarade att den politiska situationen i landet kräver en militär lösning, det vill säga en statskupp.

Problemet för RCTV är att stationen inte skulle kunna fortsätta att sända sådant, om den klassas som en nationell station. Hindret är den nya medielagen, skriven utifrån erfarenheterna från kuppförsöket och efterföljande våldsuppmaningar. Förutom kravet att viktiga meddelanden från regeringen måste sändas, innehåller lagen en begränsning av reklam samt förbjuder rasistiskt och sexistiskt innehåll. Men det värsta, ur RCTV:s synvinkel, är att den förbjuder sådant som uppmuntran till upplopp eller mord på presidenten. Ja, till och med det sistnämnda har förekommit i kanalens sändningar.

Nödvändig reglering
Att den venezuelanska regeringen ser det som nödvändigt att reglera medierna är fullt begripligt. Snarare kan man förvånas över att de privata medierna och dess ägare aldrig bestraffats för inblandningen i kuppförsöket.

Regleringen av medierna ska ses i ett större perspektiv. Den venezuelanska regeringen driver en medveten politik för att bryta en liten grupp mäktiga mediekapitalisters kontroll över vad venezuelanerna får höra och se.

I augusti 2009 fråntogs 32 radiostationer samt två tv-stationer sändningsrätten då de brutit mot medielagen. Också den gången anklagades Chávez för att strypa yttrandefriheten. Men vad den venezuelanska regeringen gjorde var att istället ge dessa stationers frekvenser till alternativa och lokala medier, som står på kö att få sända radio och tv. Omfördelningen av frekvenser till medier som drivs av folkliga organisationer betyder minskad makt för mediekapitalet, men ökad yttrandefrihet för folket.

Tillbaka till stängningen av de sex tv-stationerna. Den 27 januari hävde Conatel stoppet för fyra av dem då dessa presenterat nya dokument som visar att de bör klassas som internationella. Den nyheten har inte gett några rubriker världen över.

PATRIK PAULOV
Proletären nr 5, 2010