Högers fanatiska vilja att kriminalisera Kommunismen

14 08 2012

Efter inrådan från en… bekant (vet inte vad jag ska kalla det så bekant får det bli) så börjar jag skriva igen. 

Nåväl, det som fick mig att tippa över gränsen (till att skriva, inte något annat haha) var att jag läste en ex klasskamrats blogg. Jag gjorde lite efterforskningar angående min c-uppsats och chockerad såg jag att hans blogginlägg hamnade på första sidan på mig sökning. Motvilligt och med vetskapen att jag skulle bli irriterad så klickade jag på länken. Det var något nonsens men jag gjorde en sökning på ”kommunism” då jag vet att personen är en inbiten antikommunist. 

I inlägget kan man läsa om hur viktigt det är med att upplysa om kommunismens brott i skolan. Detta mantra har man hört från högerkanten länge och precis som jag anat så blir jag irriterad. 

I Sverige så får man idag läsa om Nazismens brott mot mänskligheten, många skolor åker till koncentrationsläger i Polen och andra länder. Problemet är att Nazismen i sig är inte den ideologiska fiende som kommunismen representerar. Steget som kommer efter att föreläsa och diskutera kommunismens brott blir precis det som skedde med Nazismen, att den kriminaliseras. I högerkretsar vill man i hemlighet jämställa hammaren och skäran med hakkorset. 

Jag har inget emot en öppen (med betoning på öppen) analys av historien. Brott mot mänskligheten bör synas och bör diskuteras! Men frågan är varför är det just kommunismen som skall kritiseras och kriminaliseras? Fascismens brott mot mänskligheten verkar komma undan utan att någon höjer rösten för att brotten mot mänskligheten i Fascismens namn skall ingå i läroplanen. Det var trots allt inte länge sedan Pinochet begick brott i Chile eller än senare, på 90-talet, i föredetta Jugoslavien då fascistiska miliser skövlade liv utan pardon. 

Varför skall vi inte begrunda den ”borgerliga demokratins” brott mot mänskligheten? Vem bombade Hiroshima ? Vem använder vit fosfor och utarmart uran mot civilbefolkningen i Mellanöstern? För att inte tala om kolonialismen? 

Varför skall vi begränsa oss till politiska ideologier när det gäller brott mot mänskligheten? Varför tar vi inte upp religioners förtryck mot istort sett allt och alla genom historien? Det totala kvinnoförtryck som är väldigt genomgående i de flesta större patriarkala religioner (och samhällen), våldtäkt och krig, tortyr och mord som är genomgående i vår historia. När vi läser religion i skolan så handlar det mest om den ideologiska ståndpunkten och den historiska uppkomsten av religionerna, alldeles för lite om deras alla brott mot mänskligheten. 

Så istället för att rikta in sig på kommunismen, skapa istället ett ämne som heter ”Brott mot mänskligheten” där inte bara en synvinkel (borgerlig) får komma till tals, utan alla. Helt utan förbehåll och personliga inställningar och synvinklar. 

Jag vågar låta lampan riktas mot kommunismen och dess brott mot mänskligheten, för jag förnekar inte att brott begåtts i dess namn! 

Frågan är, varför vill inte dessa ”frihets älskande” liberaler prata om det som bara brott mot mänskligheten ? Att de konservativa inte vågar det förstår jag, det gör inte KD och annat skräp gott att deras antikfolkliga och genuint antidemokratiska åsikter kommer fram i ljuset.

 

Nåväl, tillbaka till jobbet!

Åtgärder

Information

2 responses

16 08 2012
Lillen

Tycker du gjorde helt rätt att lyssna på din ”bekanta”!
Alltid lika intressant att läsa dina vettiga tankar om verkligheten, hoppas du fortsätter uppdatera ett tag till iallafall!

19 08 2012
Sigge

Jodå jag fortsätter =) Så länge det finns ett intresse och det är kul =) Ska bara bråka med datorn, den åt upp mitt inlägg och jag orkar inte skriva om hela just nu!

Kommentera

