Valstugor, kommunism och finurliga personer

15 09 2010

Ledsen att det uppdateras så dåligt, hektiskt med jobb, skola och valarbete.

Nåväl. Idag stod jag åter på Möllan vid valstugan. Det kommer fram en man i 35-40 års åldern och tittar på vår flagga. Emma erbjuder honom en affisch och han tittar chockat på henne och skakar på huvudet.

-”Kommunism?! Är ni verkligen kommunister?”

– ”Ja det är vi” Svarar jag lugnt.

– ”Vet ni att ni är mindre värda än andra människor? Vet ni det? Jag rankar er snäppet över Nazister.”

-”Oj, okej varför känner du så?” Frågar jag nyfiket

-” Vet du, ni är fan fascister.”

-” Nae, vi är kommunister?” Säger jag och ler glatt.

-” Ni är värre än fascister, sånna som er borde bara få ett skott i pannan!” Det hamnar lite spott på hans fina kavaj, och han visar med händer och fingrar hur han trycker av… mot sin egen skalle.

-” Men är det inte du som är fascist då? Som vill sätta ett skott i pannan på människor som inte tycker som du? Och var det inte du som kallade oss mindre värda människor?” Frågar jag lugnt och leende medans Emma och Clair backat en bra bit bort.

Mannen som är välklädd i någonslags rutig kavaj och finbyxor med blondt hår i en ”hitler frisyr” (ni vet med lite sne bena och flottigt), samlar till en ordentlig spottloska som han med händerna utsträckta skickar ljudligt mot marken. Han snubblar lite lätt när han vänder sig om och går med huvudet i skyn mot övergångsstället.

Själv blir jag lite eggad när det kommer fram finurliga personer som han. Jag skulle förstå om han ville diskutera Gulag, eller tyckte att det var lite skrämmande att man sjunger om den store ledaren i skolan I Nordkorea. Jag tror inte han var hög eller full, utan verkade mer rasande. Sedan jämför han Kommunister med fascister, när han själv visar tydliga fascistiska sympatier? Jag kanske är lite sjuk, men människor som har starka åsikter tycker jag om! Speciellt sådana som inte kan backa upp sina ”argument” eller påståenden.

Sedan kom det även en ung kille från Vellinge (En av sveriges blåaste kommuner). Han var intresserad av vad vi ville, framför allt skolpolitiken då han själv gick på gymnasiet. Vi pratade i en tio minuter och han var väldigt nöjd och även förvånad över att vi tyckte nästan likadant om hur skolan skulle fungera. Han sa att när han såg ”Kommunistiska Partiet” så tänkte han på hemska saker som tortyr och död. Men sa även att efter han hade pratat med mig så hade han en annan uppfattning. Han tog en broschyr och skulle titta mer på nätet….

Det samtalet ger mig (och partiet) så genuint mycket mer än om vi hade pengar till en reklamfilm eller annonser i tidningar. För detta är politik, detta är politikens syfte! Att genom ett möte prata om politik och ens egen roll, hur man faktiskt kan påverka.

Det kom även en romsk kvinna och pratade med mig. Hon var besviken på socialdemokratin och hur Sverige behandlade romer. Vi pratade i säkert fyrtio minuter och när hon gick sa hon att hon hade en bild av kommunism och kommunister som jag hade ändrat på . Hon skulle ta med sig sina vänner för att prata en annan dag och kände att Kommunistiska Partiet höll fast vid det hon trodde Socialdemokratin en gång stod för….

När det gäller politik och mötet med människor så är det viktigt att man lägger det på just den personens nivå. Det handlar inte om att klassificera människor utifrån intelligens eller kunskap, utan om förmågan att se människan man möter. Alla är inte politiskt insatta, alla är inte högskoleutbildade och alla förstår inte det politiska som diskurs. Men min övertygelse är att ALLA människor är politiska varelser. En ensamstående mamma med ett par ungar kanske inte förstår skillnaden mellan inkomstskatt och förmögenhetsskat, men hon förstår skillnaden mellan en människa som har 1 miljon och 10 000 och varför den som har mer pengar ska betala mer skatt. (Dåligt exempel kanske men jag är helt slut i huvudet)

Politik är FÖR alla, vi är ALLA politiska varelser. Det gäller bara att hitta rätt ingångspunkt!

Och till alla er förtappade själar (eller borgare om ni nu så vill) God överklassmorgon på er!

Åtgärder

Information

Kommentera

