Tjuvlyssnat

18 08 2010

Inte sålänge sedan "arbetartidningen" Aftonbladet skyltade med sådana löp!

APT mötet gick jag för att få i mig lite mat på Mobilia. (Väldigt god broccoli/blomkålsstuvning). Satte mig ner vid ett bord och började äta. Efter bara ett par sekunder så snappar mina kanin öron upp ett samtal vid bordet bredvid.

Det är en man i 40 års åldern som sitter med en gammal dam, kanske hans mamma. Det som fick mina öron att ställa sig i givakt var ordet svartingar. Han berättar om hur han blivit påkörd av en annan man, uppenbarligen av utländsk härkomst. Denna ”svarting” måste ju ha fått sitt körkort på internet för han kunde ju inte köra! Den gamla damen nickar och förklarar att förr i tiden så var det minsann ordning på invandrarna, de tittade ner i backen och hälsade blygt och höll sig undan. Inte som nu för tiden, gud bevare mig väl, nu springer dom ju och spränger sig själva och vill att alla hederliga svenskar skall konvertera till det där islam…

Jag sitter och halvt njuter av den goda maten, och halvt förfasas av vad jag hör. Jag funderar på om jag ska ställa mig upp och skälla ut dem, men beslutar mig snabbt för att fortsätta lyssna.

På mannens gård finns det en familj på tio personer. De bor i en fem rummare och vilket liv dom för! Morgon till kväll för de oväsen och inte kan de någon svenska. De hälsar alltid när han går förbi, men det är ju inte så att mannen kan ha en vettig diskussion med dem! Han pausar och tar en klunk öl. Damen skakar på huvudet och dricker av sitt vatten.

I helgen hade muslimerna haft fest, det var ett väldans oväsen. Säger damen. Dom tjoade och tjimmade och inte begrep hon vad dom sa. Det hängde en lapp i trappuppgången men det var så felstavat att hon inte visste om dom skulle riva stället eller ha en fest. Mannen nickar och skakar på huvudet med avsmak. Samtidigt märker han att jag sneglar åt deras håll. Han sänker rösten och försöker viska att killen (jag) verkar lyssna på dem.

Jag ler för mig själv och fortsätter äta när jag hör hur den gamla damen prasslande vänder sig om för att titta.

Ja men det ser man ju, rakhyvel har de där inte råd med.

Jag funderar på om jag blir klassad som invandrare, muslim, fattig eller hippe.

Nåväl, fortsätter mannen, jag är så trött på alla dessa svartingar som kommer hit och bara förstör. De tar svenskars jobb, om de jobbar alls, och de beter sig jävligt illa mot sina kvinnor. De är otrevliga och respekterar inte Sverige.

Damen nickar och tittar ner på sin tomma tallrik.

Hur är det med Hanna och barnen? Frågar damen

Mannen tittar ner och säger att Hanna diktatoriskt bestämt vart barnen skall åka på semester, för att hon betalar. Han skulle gärna ta med barnen på semester om han bara hade ett jobb. Damen lägger handen på mannens.

Jag är klar med min mat och reser mig upp för att gå. Jag kastar en blick mot dom och ser att dom tittar mot mig.

Jag ler mot dom och säger : ”Rasism är inte lösningen på dina problem” och går.

Mannen muttrar tillbaka: ”Jag är inte rasist, jag är patriot.” ………….

——
För mig är detta ett tydligt exempel på vardagsrasism. Rädsla för det främmande och behovet att alltid söka en syndabock. Vi är ingen av oss perfekta, men att ta den lätta vägen ut och dra alla över en kant eller beskylla ett helt folkslag för sina egna problem leder bara till hat.

Mannen kanske hade separerat från sin fru, hade fått sparken från sitt jobb och var allmänt nere. Jag förstår hur det känns att vara jävligt nere, men det är heller ingen ursäkt för rasism.

Ibland blir jag fascinerad av att lyssna på samtal som det. Som en fluga på väggen. Det ger mer än man tror, det ger en bredare bild av samhället. För alla tycker inte som jag, alla ser världen på olika sätt. Och endast genom att försöka förstå de som står på andra sidan åsiktslinjen kan man komma till någon insikt. Att ”tro/veta” att man har rätt räcker inte, man måste se och uppleva den ”andre” med.

Med detta korta inlägg blir det godnatt och sex dagars ledighet efter en intensiv period med jobb!

Snart är det val och då är det bara att rösta på Kommunisterna i valet! Och tycker man att Kommunisterna inte är så mysiga, så rösta på mig då…. Jag är fan mysig! 😉

Kärlek!

Åtgärder

Information

Kommentera

