Tar du hand om din katt/hund eller ditt rus?

4 04 2010

Det är ingen större hemlighet att folk  använder droger, kemiska substanser för att piffa upp/fly/döva osv.

Det finns t.ex ett avmasknings medel för katter som man använder som är ungefär som amfetamin. Meth eller A2…

Frågan är väl hur stor är utbredningen av drognyttjandet? Mörkertalet är enormt tror jag.

Hur vanligt är det med folk som röker marijuana eller hasch kontra nyttjandet av kemiska substanser?

Vänster som man är så ställer jag mig direkt frågan, finns det en klassaspekt på det hela?

Jag skulle påstå att för ett antal år sedan så var det arbetarklassen som rökte ”holk” medans överklassen använde ”koks”. Men kokainet har, enligt mig själv iaf, gjort en klassresa. Det är nu lika troligt att du ser en vanlig knegartjej dra en lina som en överklasstant. I byggbranschen cirkulerar kokain, där unga arbetare tar kokain. Det var ju något som blev känt för några år sedan.  Och som kalla fakta tog upp för ett tag sedan så togs det över 3000 doser under EN natt i Stockholm (och det var efter analys av avloppsvattnet) och det var bara en skrapning på ytan…

Många tror att kokain är en ofarlig partydrog, men faktum är att det är lika beroendeframkallande som heroin (Enligt nationella narkotikasamordnaren Björn Fries).

Något annat som ger klarhet med ett klassperspektiv är att det är rika människor som står bakom produktionen av droger, som profiterar på människors lidande. Det är ofta fattiga bönder/arbetare som producerar drogerna (som t.ex i afghanistan där man producerar enorma mängder hasch och opium).

Jag erkänner att jag själv ibland pendlar mellan att vara för och ibland emot droger. Men jag är alltid emot de kemiska/syntetiska drogerna. När det gäller Marijuana så pendlar jag dock. Det är en drog som skapar beroende och som kan leda till nyttjandet av tyngre droger. Men i jämförelsen med alkohol så vacklar jag alltid. Men det som är problemet är kriminaliseringen av så många människor, det är vad som stör mig. Men jag erkänner villigt att jag inte har en bra lösning på problemet, inte än iallafall.

För att avsluta…. Låt oss säga att en kvinna lever med en man som använder droger. Chansen är väldigt stor att hon kommer börja med droger själv (och detsamma gäller säkert tvärtom med).  Det som krävs är ett större fokus på drogprevention och rehabilitering. Det räcker inte, och är förövrigt inte särskilt produktivt, med att kriminalisera och fokusera på polisära medel. Sverige har ett drogproblem som kan kopplas från neokolonialismen i tredje världen till maffia och karteller vidare till svenska hem och partyn. Att försöka sig på att lösa en del av kedjan är inte bara idioti, utan kontraproduktivt.

Lösningen är inte heller USAs metod med sitt ”War on Drugs”, där man med fysiskt våld tar kampen. För problemet är inte att det finns folk som producerar drogerna, inte heller konsumerar dom…. problemet ligger i fattigdom hos de producerande och i den sitation/tillstånd människor som nyttjar droger befinner sig i.

Detta är inget lätt problem att lösa, förmodligen ett problem som är omöjligt att lösa. Men man måste försöka…

****

Dags för plugg och artikel skrivande för Proletären.

Åtgärder

Information

Kommentera

