Skälig lön?

1 04 2010

Jag kommer hem vid halv sju tiden från Lund och är sliten som få. In på ICA för att handla lite rakblad (det är ju skärtorsdag…ha ha) och pasta.

På vägen hem så går jag över övergångstället och där står en tjej i röd varningsväst och delar ut flyers för Mediamarkt. Hon ser frusen ut och kämpar för att le mot mig. Jag säger tack och slänger ur mig : ”Vilket jävla jobb du har fått vännen, hoppas du får bra betalt”. Tänker inte mer på det och vandrar vidare.

Innan det slår mig, hur mycket får hon för det jobbet? Vad är en skälig lön för att stå och frysa och försöka dela ut flyers som ingen egentligen vill ha och bemötas med förakt och irritation? Jag har svårt att tänka mig att hon får 120 spänn i timmen?

Jag förstår principen med att företaget måste tjäna pengar. Om du står på en fabrik och skruvar ihop en tandborste som företaget säljer för 1000 kronor och du skruvar ihop tre stycken per timme och och du får 300 spänn i timmen för det så vinner både du och företaget på detta. Nu tror jag inte att någon skulle få så mkt för det, men som exempel.

Men skulle du tjäna 90 spänn i timmen och företaget ”tjänar” 10 spänn i timmen så går det ju inte ihop, det fattar jag med.

Men vad är en skälig lön för tjejen som står i kylan och delar ut flyers? Företagets vinst är svår att mäta i hennes arbete eller hur. Visst hon kanske får tre stycken att åka till MediaMarkt och där handlar dom för tvåtusen spänn var, av de sextusen kronorna hon ”tjänar in” åt företaget…. hur mkt får hon?

Vad är en skälig lön egentligen?

Jag tjänade t.ex 120 kr timman plus ob innan jag blev månadsanställd… är det en skälig lön för mitt jobb? Vem bestämmer vad som är skäligt?

Åtgärder

Information

Kommentera

