Har Sverigedemokraterna och Kristdemokraternas ungdomsförbund en gemensam agenda?

7 10 2009

Här är ett par åsikter jag valt ut slumpvis. Skulle jag använda mig av hela deras partiprogram skulle jag behöva skriva en halv doktorand uppsats.

Brott och straff?


Det daltas för mycket med grova brottslingar. Självklart ska de ha hårda och kännbara straff. – SDU

Det måste bli ett slut på daltandet. – KDU

Värre är det då en allmän moralisk nedgång i hela samhället är förestående – SDU

Endast genom att rätta till orsakerna till den allmänna moralnedgången, kan kriminaliteten stävjas. – SDU

Bristen på goda värderingar i samhället har skapat ett tomrum som fyllts av allt råare våld, en ökad sexualisering och ingen som verkar våga säga ifrån – KDU

I allmänpreventivt syfte måste grova våldsbrott, narkotikabrott, sexualbrott och upprepade lagöverträdelser innebära långa fängelsevistelser. – SDU

KDU vill ha stränga straff och god kriminalvård för de som begått brott och att våldsbrott ges hög prioritet och utreds snabbt. – KDU

Vi vill ha nolltolerans mot all brottslighet, så att även små brott ”>brott brott ”>utreds. Vi menar att alla har rätt till återupprättelse och vi vet att nolltolerans också förebygger allvarligare brott. – KDU


Homoadoptioner?


För barnens skull säger vi nej! Alla barn har rätt till en mor och en far.- SDU

De som propagerar för t ex lesbisk insemination anser jag behöver tänka ett varv till. För vad man gör är ju att man tar ifrån barnet möjligheten att växa upp med en manlig förebild i den egna familjen.- Charlie Weimers, Förbundsordförande KDU.


Familjen

Förhållandet mellan man och kvinna är inte enbart ett ett ”>ett ”>egoistiskt självändamål, utan det sätt på vilket släktet förs vidare. Det är därför av största vikt att samhället och skolan understryker allvaret och ansvaret i ett förhållande, och inte uppmuntrar till lättsinthet och ett besinningslöst tillfredsställande av primitiva drifter. Fasta relationer i form av äktenskap utgör en viktig del av vår samhällsgrund, och bör därför betonas mer kraftfullt. – SDU

KDU vill lyfta fram äktenskapet mellan man och kvinna som den tryggaste och främsta samlevnadsformen för

ett barn att växa upp i. Äktenskapet ska i juridisk mening definieras såsom ett förbund mellan man och kvinna.

KDU vill lyfta fram äktenskapet mellan man och kvinna som den tryggaste och främsta samlevnadsformen förett barn att växa upp i. Äktenskapet ska i juridisk mening definieras såsom ett förbund mellan man och kvinna. – KDU

——-

Och så fortsätter det. De båda ungdomsförbunden ser ibland skrämmande lika ut.

Båda pratar om ett daltande, att man måste sluta dalta med människor som begår brott. Men vad baserar man sina påståenden på? Om vi använder USA som jämförelse så kan vi snabbt se att hårdare straff inte verkar ha en reel effekt, utan tvärtom kan ses ha en motsatt effekt. I USA är straffen väldigt mycket högre (dödsstraff eller över hundra år i fängelse borde väl ge en klarare bild över detta) och villkoren i fängelserna kan vi säkerligen anse vara hårdare i USA. Brottsligheten är betydligt högre och skrämmande nog så gäller det även de grova brotten. Men jag tror inte att varken KDU eller SDU är ute efter en analys kring varför det begås så mycket brott i USA och inte heller tror jag att man vågar spela ut sitt värdegrunds/religions kort då USA i jämförelse med Sverige är aningen mer värdekonservativt kristna. I USA har man ett system för att ”förhindra” återfallsbrottslighet, efter tre domar så är det ganska kört ungefär. Medans vi inte har ett sådant system här i Sverige. Tvärtom så har dödstraff och livstids fängelse inte gett ett ”ett bra resultat, utan har tvärtom skapat ett hårdare klimat med FLER våldsbrott. Detta styrks av två av världens bästa forskare på området, kanadensarna Paul Gendreau och Don Andrews.

Båda pratar om att vi inte har moraliskt riktiga värderingar. Kristna värderingar genomsyrar redan hela vårt samhälle och jag kan inte förstå KDU´s besatthet av att försöka pränta in ordet moral i folk. Att vi sakta men säkert vänder oss bort från ett samhälle där man å ena sidan säger ”Du skall älska din nästa som dig själv”.

Men bara om du knu… förlåt, har sexuellt umgänge med det andra könet ser jag inte som ett ett ”tecken på dålig moral? Och vad Sverigedemokraternas ungdomsförbund menar med moral är väl tämligen uppenbart, men när vi ändå använde sexualitet med KDU så låt oss göra detsamma med ett långt citat från SDU.

Att ingen människa väljer sin sexualitet betyder inte att samhället inte kan ha åsikter i ämnet. SDU ser den traditionella kärnfamiljen som samhällets viktigaste fundament. Det innebär att vi vill ersätta partnerskapslagen med möjligheten att ingå ett civilrättsligt avtal och motsätter oss homosexuella äktenskap. Detta innebär dock inte att homosexuella par ges statusen som familj i samhällets ögon.”

Vad sägs om det som moralkaka?


Homoadoptioner.

Återigen är det skrämmande likt varandra, och båda ungdomspartier värjer sig från att kallas homofober genom att påstå att det är för barnens bästa.  Detta är en debatt som väcker starka känslor från ultrahögern till vänstern. Att man bara för att man har sex med en person av samma kön inte skulle kunna ge ett barn en bra barndom är för mig så totalt främmande att det är svårt att tillräckligt kunna uttrycka min chock över att man kan tala om allas lika rätt och värde i samma andetag.

Det som händer är att båda för och emot efter att ha gnabbats kommer att slänga fram den ena rapporten efter den andra och för varje rapport som säger att det inte spelar någon roll att mamma och mamma är lika bra som pappa och mamma så kommer det en rapport som säger tvärtemot. Det som händer är att homofob-sidan vinner eftersom man skapar en känsla av osäkerhet. Så jag tänkte att detta är ett ämne jag återvänder till vid ett senare tillfälle.

När det gäller synen på familjen så håller jag utan förbehåll med, det är extremt viktigt. Men det som skiljer oss åt är dess konstellation. För SDU och KDU så är det mamma+pappa+barn som är fundamentet för det goda kristna svenska samhället. Utan ett skydd av kärnfamiljens och heteronormativitet så faller vårt samhälle samman i en flod av synd och för att prata SDU retorik, i slutändan så dör vi om vi inte gifter oss med motsatt kön och skaffar barn!

Personligen så tycker jag som sagt att familjen är viktig, men hur den ser ut borde man väl kunna bestämma själv? Homosexuella har lika mycket rätt som heterosexuella att bilda familj om man vill detta. Och varför ska man begränsa sig till att definiera familjemedlemmar till föräldrar/barn/syskon? När det gäller SDUs kommentar om att samhället inte ska uppmuntra till lättsinthet och ett besinningslöst tillfredsställande av primitiva drifter så låter det faktist som något jag hade förväntat mig från KDU och den smått sjuka kristna högern i t.ex USA, och även det är ett bra ämne för en framtida diskussion, att det är skrattretande är för mig uppenbart.

Så varför har jag en onsdag valt att göra något så ofantligt tråkigt som att jämföra Kristdemokraternas Ungdomsförbund och Sverigedemokraternas Ungdomsförbund?

För att det är förvånande att det finns en debatt som säger att det är farligt med Sverigedemokraterna och deras eventuella roll som vågmästare i nästa val. Men varför talar ingen om KD?  Är det bara SD som är ”farliga” ?

… Samt att alla ursäkter till att inte skriva hemtenta är bra ursäkter…

Annonser

Åtgärder

Information

5 responses

7 10 2009
Martin "gravy" Johansson

Kul att du är igång igen!
Ser fram emot fler inlägg.

ps. Watford – Wednesday snart 😉

7 10 2009
Odström

Tack ska du ha Gravy!

Ja hur ska vi styra upp detta? kan vara bra och börja boka nu 🙂

7 10 2009
Daniel Sturesson

Hej Sergej!

Det finns säkert frågor där KDU och SDU tycker lika, precis som det finns frågor där SDU och Ung Vänster håller med varandra, båda vill exempelvis ha ett folkförsvar där värnplikten är närmast allmän.

Det är däremot rätt drastiskt att börja likställa ungdomsförbund för att det finns enskilda frågor där de håller med varandra. Om du tittar på många klart relevanta frågor så är skillnaden total. SDU vill i princip avveckla biståndet. KDU vill dubbla det. SDU vill begränsa invandringen drastiskt, KDU vill ha en mer liberal invandringspolitik än idag osv. osv. Exemplen på skillnader är långt större än exempeln på likheter men du listar bara det som stöder din tes, inte precis saklig argumentation.

Allt Gott!

Daniel Sturesson

7 10 2009
Odström

Hej Daniel, tack för din kommentar.

Som jag skrev i början så plockade jag frågorna som dom stod i ordning.

Självfallet vet jag att era partier inte alls har samma åsikter i varenda punkt. Det jag reagerade på var dock språket som jag anser är väldigt likt varandra.

Jag har även fått mail angående KD och SD och har där lovat att ge en mer övergripande syn på de båda partierna.

Mvh Sigge

7 10 2009
Jenny

Intressant läsning.. Jobba nu lite på din tentamen oxå;)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: